« Terug naar overzicht

Minder food waste in 5 tips

Bosto, foodwaste, rijst

Food waste: zonde van zoveel lekkers

Heb jij er ooit bij stilgestaan hoeveel restjes je wekelijks weggooit? Een handjevol rijst, die ene paprika die je toch niet nodig had, een banaan die té bruin is geworden… Tja, wat moet je er anders mee doen?  

Onderzoek wijst uit we gemakkelijk 15 kg per jaar aan voedselresten naar het restafval verbannen. En dan hebben we het nog niet over de restjes die in een restaurant op je bord achterblijven.  

Maar hoe zorg je er nu voor dat je boodschappen niet van de koelkast recht naar de vuilnisbak verdwijnen?  

Geen nood: we verzamelden een paar handige #BetterMe-tips om jouw voedselverspilling te minimaliseren.  

Tip 1: Slimmer shoppen is verspilling stoppen 

Hoeveel keer per week ga jij boodschappen doen? En hoe vaak laat jij je verleiden tot impulsaankopen door een strategisch geplaatste promotie of een kleine “goesting”? Slimmer winkelen zorgt ervoor dat je ook minder moet weggooien. Een paar nuttige tips:  

– Wat eten we deze week?  

Beslis op voorhand welke gerechten je die week allemaal wilt maken. Op basis daarvan – en met de hulp van handige recepten – kan je gemakkelijk inschatten wat je nodig hebt.

– Kijk eens in de kast 

Heb je je weekmenu gekozen? Kijk dan eens in de kast, koelkast en diepvriezer wat je nog allemaal in huis hebt. Zo voorkom je onnodige aankopen.  

Belangrijk om weten: “Ten minste houdbaar tot” wilt zeggen dat je het product ook na die datum kan gebruiken als het niet bedorven is. Dat betekent dus niet hetzelfde als “te gebruiken tot”.  

 Online shoppen 

Bij verschillende supermarktketens kan je online boodschappen bestellen. Ja, je betaalt een kleine meerprijs voor de service, maar je bespaart ook tijd. Je boodschappen staan gewoon klaar om opgepikt te worden.

Het grootste voordeel is dat je op voorhand nauwgezet beslist wat je precies nodig hebt, en je laat je niet meer verleiden tot die impulsaankopen. Eigenlijk kan je zo dus ook geld besparen. 

Tip 2: Van diner naar lunchbox en terug naar diner 

Je kan natuurlijk altijd kiezen om van bepaalde gerechten grotere hoeveelheden te koken om nadien individuele porties in te vriezen. Dat spaart werk en tijd uit als het eens wat drukker is. 

Maar je hoeft ook niet twee keer hetzelfde te eten: er bestaan zelfs kookboeken die je helpen om bijvoorbeeld tijdens 1 kookbeurt 3 verschillende gerechten te maken.  

Tip 3: Inpakken en NIET weggooien 

Er bestaan zoveel verschillende manieren om voedsel degelijk in te pakken zodat ze langer houdbaar zijn: 

– Ga voor glas: 

Plastic bakjes zijn tegenwoordig uit den boze. En terecht: plastic is niet milieuvriendelijk én die bakjes gaan ook niet eindeloos lang mee.

Kies dus voor hermetisch afsluitbare, herbruikbare glazen potjes. Die gaan langer mee, zijn sowieso vaatwasbestendig én je kan ze ook in de oven én microgolfoven gebruiken.  

– Lees de gebruiksaanwijzing: 

Echt waar: in de gebruiksaanwijzing van je koelkast staat precies welke voedingsmiddelen je best op welk schap bewaart. Hetzelfde geldt trouwens voor je diepvriezer. 

– Nog belangrijke tips:  

Zet je koelkast niet té vol, zodat er koude lucht kan circuleren. En zet alle voedsel dat dichtbij de vervaldatum is vooraan op het schap. Anders vergeet je dat gegarandeerd op te eten.  

Tip 4: Geef je eten een tweede leven 

Yep, zelfs als het lijkt dat restjes voeding rijp zijn voor de vuilnisbak, kan je het nog een tweede leven geven. Invriezen is natuurlijk een goeie optie. Maar je kan nog veel meer doen:  

– Groenten die je niet meer rauw kan eten: 

Draai ze in een stevige soepin een goed gevulde omelet, een quiche of ... Heb je zelf nog ideeën?

– Slappe groenten 

Als je groenten zoals worteltjes of selder te lang in de koelkast bewaart, kunnen ze slap worden. Was en snijd in stukjes en zet ze met een klein beetje suiker in de koelkast. De dag nadien zijn ze weer fris genoeg om rauw te eten. Of om te verwerken in een heerlijke rijst bolognese met wortelen

– Brood nodig? 

Met oud brood kan je zoveel doen: toasten, paneermeel maken, croque-monsieurs, 

Heb je nog pistolets van zondag over? Of een stokbrood? Bevochtig en zet 5-10min in de oven. Hoppa, terug krokant.  

Tip 5: PPPP, de Perfecte Portie Per Persoon 

Natuurlijk bestaat de “perfecte portie” niet. Iedereen heeft een andere, grotere of kleinere eetlust. Maar je hoeft je echt niet te schamen om recepten nauwgezet te volgen en de weegschaal boven te halen in de keuken.  

Zijn je gasten grote etersMaak dan gerust een klein beetje extra en denk alvast eens na over wat je met eventuele restjes kan doen.

Een restje rijst kan je bijvoorbeeld gemakkelijk kwijt in een gemakkelijke, gezonde én hippe Poké Bowl 

Nog enkele handigheidjes: 

– de perfecte portie pasta: 

Past door de opening van een drankflesje van 50 cl.

– de perfecte portie aardappelen: 

Aangeraden is ongeveer 200 g per persoon. 

– de perfecte portie rijst: 

Ongekookt ongeveer 75 g per persoon moet volstaan.   

Conclusie 

 Voedselverspilling is écht zonde. Hopelijk helpen de bovenstaande tips je toch al een beetje. Maar wij hebben natuurlijk niet alle antwoorden. Heb jij zélf ook nog tips om food waste tegen te gaan 

Laat ze ons dan zéker weten op onze Facebookpagina