Gezondheid

#BetterMe

Jij houdt van gezond leven, maar vooral van lekker eten.

En van een leven vol eerste keren. Die je deelt met vrienden en familie.

Elke dag is anders, elk gerecht is anders.

Jij voelt de energie, je voelt je goed.

Met Bosto ben jij

#BetterMe

De Bosto TV-spot

7 gezonde wist-je-datjes over rijst en granen

> Wist je dat… rijst en granen boordevol vitaminen, mineralen, proteïnen én natuurlijke vezels zitten? Per dag heeft een mens ongeveer 30 à 40 gram voedingsvezels nodig voor een gezonde spijsvertering. Doordat ze je maag en darmen flink aan het werk zetten, krijg je sneller een verzadigd gevoel.

> Wist je dat… oergranen al bestaan sinds het ontstaan van de landbouw? Ze zijn dus niet genetisch gemanipuleerd.

> Wist je dat… een gerechtje met quinoa ideaal is om te recuperen na het sporten?

> Wist je dat… spelt gelukkig maakt? Het bevat namelijk een pak aminozuren die de aanmaak van je gelukshormoon stimuleren!

> Wist je dat… bruine rijst gezonder is dan witte rijst? Dat komt omdat het zilvervlies van bruine rijst nog niet is verwijderd.

> Wist je dat… linzen je cholesterolgehalte verlagen en dus ook het risico op hart- en vaatziektes beperken?

> Wist je dat… quinoa en linzen je bloedsuikerspiegel stabiel houden? Zo heb jij lekker veel energie zonder hongergevoel tussen de maaltijden door.

Rijst, granen of superfood: wat is het verschil?

Superfoods

Zowel spelt, linzen, quinoa als zilvervliesrijst zijn superfoods. 100% natuurlijk en barstensvol gezonde voedingsstoffen als vezels en eiwitten.

Rijst

Zilvervliesrijst of ook wel bruine rijst is de gezondste variant van alle rijstsoorten. Omdat die onbewerkt is. Eet je liever witte rijst? Weet dan dat dit dezelfde rijst is als bruine rijst, maar dan zonder zilvervlies en zemelen.

Graan 

Spelt is een graansoort en een verre voorvader van tarwe. Spelt was een tijdje minder populair omdat het grotere oppervlaktes nodig heeft voor een kleinere oogst. Maar vandaag is het graan weer helemaal hip. Bonus: omdat het zo’n sterk gewas is, zijn pesticiden niet of nauwelijks nodig.

Peulvrucht

Linzen zijn lekker en gezond. Ze bevatten hoge concentraties gezonde voedingsstoffen zoals vitamine B, foliumzuur, hoogwaardige eiwitten en mineralen. En bevorderen de spijsvertering. Bovendien: glutenvrij en heerlijk van smaak!

Zaad

Quinoa lijkt op een graan, maar is eigenlijk een zaad. Het is rijk aan vezels en tegelijk een bron van eiwit. Met zijn volle aardse smaak en knapperige structuur eet je het net als rijst. Win-win: je maakt er heerlijke glutenvrije recepten mee.

Wist je dat wilde rijst geen rijst is, maar een graszaad? Het was zelfs eeuwenlang het hoofdvoedsel van de indianen in Noord-Amerika. Wilde rijst is donkerbruin en ovaalvormig. Eenmaal gaar, breken de korrels open en tonen ze hun witte binnenste. Het zaad is heel gezond en is erg voedzaam. Tip: lekker met wilde paddenstoelen.

Superlekkere superfoods

Zo veel verschillende rijst- en graansoorten: hoe smaken die dan?

> Quinoa heeft een licht nootachtige smaak. Lekker als ontbijt of in een gezonde salade! Bovendien is de keuze groot: wit, rood, zwart of gemend. Per kleur verschilt de smaak een beetje: witte quinoa is milder dan rode of zwarte. Rode en zwarte quinoa smaken dan weer sterk nootachtig en zijn nóg gezonder dan de witte variant.

> Spelt smaakt nootachtig, met een zoete toets.

> Linzen vind je in verschillende kleuren. De smaak verschilt dan ook per soort. Rode, gele en bruine linzen hebben geen overheersende smaak en passen perfect in een soep of een curry. Zwarte en groene linzen doen het dan weer goed in salades.

> Rijst smaakt altijd een beetje anders: gekookt, gebakken of als dessert. Het past dan ook in véél gerechten. Hou je van neutrale smaak? Dan is witte rijst ideaal. Met z’n milde smaak is het ook de favoriet van kinderen.

> Heb je weinig tijd? Dan is snelkookrijst ideaal! Deze witte rijst wordt voor de helft industrieel gegaard en daarna gedroogd. Hierdoor kook je de rijst op 8 minuten. Handig!

> Bruine rijst, de tegenhanger van witte rijst, heeft een stevige beet en smaakt lekker in nasi.

> Hou je van Indiase gerechten? Dan mag Basmatirijst niet ontbreken op je boodschappenlijstje. Past perfect in een dahl.

> Thaise rijst smaakt minder delicaat dan Basmati. De perfecte match voor jouw curry’s.

> Risottorijst is een Italiaanse rijstsoort die veel vocht kan opnemen zonder papperig te worden. Tip: van risottorijst kan je ook heerlijke rijstpudding maken.

> Wilde rijst is heel gezond en voedzaam. Tip: lekker met wilde paddenstoelen.

> Wil je wel ‘oergranen’ proberen, maar niet meteen van rijst afstappen? Dan is een mix misschien perfect voor jou. De combinatie van zilvervliesrijst met quinoa, spelt of linzen is voedzaam en heel toegankelijk van smaak.